همشهری آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان قانونی اعلام شد

خبرنگار اعزامی صدا و سیما از بیشکک گزارش داد براساس اعلام کمیسیون انتخابات قرقیزستان شصت درصد از مردم کشور تا ساعت پانزده امروز در انتخابات شرکت کردند و بر طبق قانون چون جمعیت شرکت کننده بیشتر از نصف است انتخابات جنبه قانونی پیدا می‌کند.

در حالی که آلماس آتمبایف و ژنیس بیک نظر علی اف دو تن از نامزدهای ریاست جمهوری قرقیزستان با انصراف خود ؛ انتخابات را غیرواقعی و برعدم پذیرش نتایج تاکید کردند، رئیس کمیسیون انتخابات قرقیزستان انصراف این دو نامزد را در روز رای گیری غیر قانونی و زمان درخواست انصراف را تا سه روز قبل از شروع انتخابات اعلام کرد.

همچنین براساس اعلام مرکز آموزش جامعه شناسی قزاقستان که در پنجاه و هفت نقطه جهان نظر سنجی انجام داده است و پیش بینی های آن نزدیک به واقعیت بوده است هفتاد و دو درصد مردم قرقیزستان در انتخابات حضور پیدا کردند که نود و دو درصد این آمار مربوط به ساکنان جنوب این کشور است.

براساس این نظرسنجی شصت و هفت درصد آرا مربوط به قربان بیک باقی اف رئیس جمهور فعلی؛ دوازده درصد آلماس بیک آتمبایف ؛ شش درصد تیمور ساریف ؛ دو و شش دهم درصد ژنیس بیک نظر علی اف و یک درصد مربوط به نورلان ماتیف و توکتایم امت علی وا می‌باشد.

همچنین مالداموسی کانگان تیف وزیر کشور قرقیزستان با عادی خواندن اوضاع، هرگونه اخبار مربوط به درگیری‌های خیابانی را شایعات شکست خوردگان انتخابات اعلام کرد.

در انتخابات امروز ریاست جمهوری قرقیزستان، شش نامزد به رقابت پرداختند و قربان بیک باقی اف رئیس جمهور فعلی و آلماز بیک آتمبایف رهبر حزب سوسیال دمکرات قویترین و بانفوذترین نامزدها ی این دوره هستند.

قراراست نتایج نهایی این انتخابات تا ساعت هشت صبح فردا اعلام شود. 

کد خبر 86066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز